Salg – faget som aldri blir umodent!
Nå har jeg snart jobbet med rekruttering av salgskonsulenter, selgere, telefonselgere, salgsledere og salgssjefer i nærmere 8 år i Mogi Sales AS og møtt på mange interessante tilnærminger når det gjelder salg og salgsfaget.
Salg kommer aldri til å bli gammelt eller umodent, salg og salgsfaget kommer alltid til å være nødvendig i forskjellige sammensetninger.
Salg har nesten blitt et skremsel eller skjellsord i dagens samfunn, vi er «redde» for å bli solgt til. Vi er redde for å bli lurt og presset på ting som vi egentlig ikke trenger eller vil ha. Men fortsatt så lyder uttrykket «folk flest elsker å kjøpe, men hater å bli solgt til».
Hva betyr egentlig salg? Spør du google så får du svaret at salg betyr «betaling eller transaksjon», jeg er delvis enig, men jeg skulle heller definert ordet salg til «en kommunikasjonsevne eller kommunikasjonsverktøy»
Vi tenker kanskje som oftest ikke over når vi egentlig bruker de salgsevnene vi har? Hva med når vi overtaler vennene hvilken film på kino vi skal se? Hva med når vi selger oss inn i ett jobbintervju? Når vi dater? Eller hva med når du skal formidle et budskap eller delta i et diskusjonsforum?
Salgsfaget er så mye mer enn bare utbytte og betaling, er du riktig god i innvendingshåndtering så vinner du mest sannsynlig mange diskusjoner! I dette faget blir du aldri ferdig utlært. Salgsfaget handler om teknikker, kreativitet, metodikker, utvikling og hvordan utfordre seg selv.
Jeg er enig, alle sitter ikke på de samme «salgsevnene» og alle er ikke like trygge i å forhandle, argumentere, diskutere og «selge» inn sine mål og meninger. Politikere for eksempel, de er nødt til å lære seg og utfordre salgsfaget og bruke de evnene de har – hvordan skulle de ellers vinne folkets tillit og bli valgt? Alle mennesker er forskjellige og har forskjellige behov og sånn må det bare være, hvis ikke hadde vi alle hatt den samme mobiloperatøren, samme strømselskapet, samme banken og samme forsikringsselskapet – og hadde ikke hele samfunnet da vært litt uten mål og mening?
I dag er vi enda mer eksponert for SALG enn hva vi tidligere var og dette mye takket være oss selv, sosiale medier og den artifisielle intelligensen; som faktisk gjør at vi selger til oss selv daglig! Du blir også «utsatt» for salg når du går og handler i butikken og får flere valg av samme vare. Jeg mener vi er heldige som får muligheten til å bli oppringt av telefonselgere som faktisk kanskje kan gi oss gunstigere og bedre løsninger på både mobil, strømavtaler, forsikring og banktjenester. Vi kan til og med bli oppringt for å få en rabattert matkasse levert hjem på døren, og spør du meg så er jo dette service? Eller hva med disse telefonselgere som kontakter oss i tid og utider og som ordner alt for oss i en stresset hverdag, hvor komfortabelt er egentlig ikke det? Selvfølgelig så er det ikke mulig å kjøpe eller bytte til seg alt man blir forespurt om, men gjensidig respekt er folkeskikk. Og JA det er lov å være kritisk og skeptisk fordi det er forskjell på salg og svindel.
Men et spørsmål jeg ofte stiller meg selv er om vi syns at telefonselgere er masete og ubekveme å snakke med fordi vi egentlig ikke er like vant til å føre verbale samtaler og dialoger lenger? Nå til dags går vel de fleste konversasjoner i meldinger, Messenger eller andre meldingskanaler. Klarer vi å stille like gode behovsanalyser når vi chatter med hverandre på sosiale medier?
Utfordre deg selv, om du ikke er den som tar deg tid til å prate med en telefon- eller standsselger. Neste gang du blir kontaktet av en eller annen selger, ta deg et minutt eller to for å lytte på hva personen faktisk har å si, observer vedkommende sin salgsevne, kanskje du lærer noe, kanskje du ender opp med å få en rimeligere eller bedre løsning enn det du har? Kanskje du blir inspirert?
Jeg mener hvert fall at salg er et fag og fortjener respekt som alle andre yrker. Salgsfaget er gammelt men ikke umodent.